Tommerup Fysioterapi

Holdtræning

Efter et behandlingsforløb er det utroligt vigtigt at genetablere kroppens optimale funktion med træning og bevægelse. Det gør, at du undgår tilbagefald og sikrer dig det optimale forløb. Vi er specialiseret i at finde det rette niveau af træning til dig. En korrekt og tilpasset progression af træningen er alt afgørende for kvaliteten af effekten af den træning, du laver.

Vi har hold igennem hele ugen og der findes noget for enhver smag og behov. Klik her eller på knappen for at komme til vores uge-oversigt.

Holdtyper

Du kan læse mere om vores hold, tider og undervisere ved at klikke på holdene nedenunder:

pink line.jpg

Babymotorik 3-8 måneder

Tirsdag kl. 10.00-10.45

Fysioterapeut 
Kathrine Nadolny Madsen

Om holdet

Giv dit barn en god start ved at styrke og stimulere barnets nervesystem gennem bevægelse, berøring og sang.

Hvornår må barnet hænge på hovedet?
Kan jeg hjælpe mit barn til at lære at trille?
Hvornår kan det putte sine fødder i munden?
Hvorfor er det vigtigt med træning på maven?
Kom og få en masse inspiration til træning og sjov med din baby – tilmeld dig og din baby eller hele mødregruppen og få svar på ovenstående spørgsmål. 

Undervisningen vil indeholde:

  • Sanseintegration
  • Inspiration til nye lege gennem motoriske øvelser
  • Babymassage og udspændingsøvelser
  • Info omkring barnets udvikling samt info om, hvordan du kan udfordre dit barns motorik på den bedst mulige måde

Der er max. 8 babyer pr. hold, så alle deltagere får et maksimalt udbytte af undervisningen. Medbring et lille tæppe eller en dyne, da meget af tiden foregår på gulvet.

 

[Til toppen]

 
pink line.jpg

Balancehold

Tirsdage kl. 11.00-12.00

Fysioterapeut
Martin Kraft

Om holdet

Balanceholdet er til dig som ønsker at forberede din evne til at holde balancen i alle hverdagens mange situationer. Lige fra at føle dig mere sikker når du går, til at kunne færdes mere trygt og sikkert i dit eget hjem. Balanceholdet kræver ikke at du har en diagnose, men det er en forudsætning at du selv kan bevæge dig rundt, med eller uden hjælpemiddel. 

Træningen har fokus på forskellige dele af vores balance og vi vil derfor udfordre dig og din krop på så mange måder som muligt. Lige fra dine sanser som syn, og leddenes stilling, til styrke og kontrol af kroppen, og stille krav til reaktionsevne, koordination og kognition.  

En typisk træning vil indeholde øvelser der rammer balancen i stående, i bevægelse og med lukkede øjne og vil træne styrke, udholdenhed og kontrol af benene såvel som resten af kroppen. 

 

[Til toppen]

 
pink line.jpg

Fysiopilates

Tirsdag kl. 14.00-15.00
Tirsdag kl. 16.30-17.30

Fysioterapeuter
Monica Knørr og Kathrine Nadolny Madsen

Om holdet

Fysiopilates er en meget effektiv træningsform, hvor du opnår større smidighed, kropskontrol, muskelkontrol og en bedre kropsholdning.

Fysiopilates stammer helt tilbage fra stifteren Joseph Pilates, som grundlagde træningsformen pilates i det 20.århundrede. Det går i sin enkelthed ud på at styrke sin vejrtrækningskontrol, stabilisere rygraden og styrke rygmusklerne.

Den fysioterapeutiske tilgang kombinerer det bedste fra Pilates og sammensætter den med fysioterapeutisk viden omkring forebyggelse, skader og optimal træning af din krop. Vi deler kroppen op i det “indre muskelsystem” og det “ydre muskelsystem”. Det “indre muskelsystem” er muskler, som sidder tæt på leddene og stabiliserer kroppen, mens “det ydre muskelsystem” skaber bevægelse, når vi fx kaster eller hopper. Fysiopilates arbejder med begge muskelsystemer.

Formålet med træningen er

  • specifik træning af dit indre muskelkorset
  • at undgå uhensigtsmæssige aktiveringsmønstre eller mangel på aktivering af dine indre muskler.
  • at reducere dine smerter og funktionsforstyrrelser men også forebygge disse gener fremover.
  • at optimere dit åndedræt
  • at reducere hverdagens belastning af muskler, led, åndedræt og psyke.

Vi anbefaler, at man kommer til en individuel undersøgelse inden opstart på hold, for at man har de bedste forudsætninger for at få mest muligt ud af træningen, men det er ikke et krav.

 

[Til toppen]

 
pink line.jpg

GLAD® hofte/knæ 

Om holdet

Godt Liv med Artrose i Danmark (GLA:D®) er evidensbaseret behandling af artrose (slidgigt) i hofte - og knæled. Et GLA:D® forløb består af uddannelse og træning, enten på hold eller hjemme. GLA:D® henvender sig til folk med smerter og nedsat funktion af hofte og/eller knæled.

Forløbet
Forløbet består af en individuel samtale og undersøgelse (oprettelse i GLA:D® registret), individuel træningsinstruktion, minimum 6 ugers træning på hold eller hjemme, løbende uddannelse, efter 3 mdr. opfølgning ved fysioterapeut og slutteligt efter 12 mdr. opfølgning med spørgeskema. Et forløb består af minimum 12 træningsgange fordelt over 6 uger.

Selvom der ikke er påvist artrose-forandringer på røntgenbillede, kan man godt have symptomer på artrose, hvor et GLA:D® forløb vil have positiv indvirkning på din hverdag.

Efter gennemførelsen af et GLA:D® forløb er det muligt at vedligeholde træningen på et af vores GLA:D® fortsætter-hold.

Tidligere deltagere på et GLA:D® forløb har oplevet:

  • færre smerter
  • forbedret bevægelighed af leddet, og
  • formindsket fornemmelse af bensvigt

Book en tid ved en af vores GLA:D® certificerede terapeuter, Monica Knørr eller Mette Jørgensen.

 
pink line.jpg

GLAD® ryg

Fysioterapeuter
Trine Schandorff og Tina Pasgaard

Hvad er GLA:D® RYG?
Godt Liv med Artrose i Danmark RYG (GLA:D® RYG) er et nyt behandlingstilbud til patienter med rygsmerter. Tilbuddet er idviklet af forskere og behandlere på Syddansk Universitet. GLA:D® RYG må kun varetages af certificerede fysioterapeuter eller kiropraktorer, og vi er blandt de første i Danmark, der har fået denne certificering.

Hvem kan deltage?
GLA:D® RYG er for dig, der har langvarige eller tilbagevendende rygsmerter – eller for dig, som gerne vil forebygge nye episoder.

Hvad indeholder GLA:D® RYG?
Det omfatter både informationer om ryggen og dens smertemekanismer, viden om hvordan du bedst kan håndtere dine smerter og sidst, men ikke mindst, opstarten af et træningsprogram, der er tilpasset netop dit niveau på en sikker og tryg måde. Sagt på en anden måde GLA:D® RYG er både en uddannelse af dig som patient, og en træningsform baseret på anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen, forskningsstudier og fra internationale kliniske retningslinjer.

Forløbet i praksis:

  • Et indledende besøg hvor vi fastligger dit startniveau for træning og drøfter dine mål
  • 2 gange undervisning om ryggen, smerter, og hvad du selv kan gøre
  • 16 gange vejledt træning over 8 uger
  • Et afsluttende besøg hvor vi tester hvor meget du har forbedret dig og drøfter din videre plan.

Hvornår?
Holdtræning og det teoretiske oplæg/patient undervisning varier fra hold til hold.
Kontakt klinikken eller følg vores Facebook side for at høre, hvornår det næste hold starter.

Pris i alt for ca. 20 timer: Kr. 2.603,97 (hvis du er medlem af danmark får du ca. 1.200 kr i tilskud).

Tilmelding
Til klinikken på tlf. 64761834 eller på mail: tommerupfys@mail.tele.dk. Der er max 10 pladser per hold, så skynd dig at book en plads!

 
pink line.jpg

Løbehold

Tirsdag kl. 18.15-19.15

Fysioterapeut
Andreas Mørk

Om holdet

Savner du socialt samvær i forbindelse med løb?
Er du på vej fra en skade og mangler vejledning, for at komme til at løbe igen?
Vil du gerne optimere dit løb? 

- så er løbeholdet lige noget for dig!

Deltagerne får skræddersyet løbeprogrammer, så de individuelle målsætninger nås. 
Holdet afsluttes med et løb, hvor der løbes 5 km eller 10 km.

 

[Til toppen]

 
pink line.jpg

Nakke/skulderhold

Om holdet

Træning målrettet din nakke og skulderområde.

Dette hold er relevant for dig, som

  • oplever spændinger i nakke-skulderområdet,
  • har en uhensigtsmæssig kropsholdning,
  • har en nuværende eller ældre skade i nakke eller skulder eller
  • generelt har et ønske om og behov for superviseret træning.

Træningen foregår på mindre hold (max 8 personer).

I træningen arbejdes der med bevægelighed, styrke og stabilitet. Der inddrages også øvelser med henblik på at forbedre funktionen af brystryggen.

Boost effekten af træningen
Book en undersøgelse inden du opstarter holdtræningen, da træningen herefter kan være rettet præcist til din problemstilling.

 

[Til toppen]

 
pink line.jpg

Pigehold

Torsdage kl. 15.45-16.30

Fysioterapeut
Tina Pasgaard

Om holdet

Holdet henvender sig til unge piger i alderen 10-14 år, der gerne vil træne styrke, stabilitet, kondition og kropsbevidsthed. Vi træner både i maskiner og i salen med forskellige redskaber. Der er meget fokus på at have det sjovt, mens vi træner.

 

[Til toppen]

 
pink line.jpg

Ryghold  

Mandag kl. 15.45-16.45
Onsdag kl. 16.00-17.00 x 2 (niv. 2 og 4)

Torsdag kl. 11.00-12.00
Torsdag kl. 16.30-17.30
 

Fysioterapeuter
Martin Kraft, Trine Schandorff, Monica Knørr, Mette Jørgensen og Stine Huusom

Om holdet

Rygholdet er til alle som ønsker at styrke og vedligeholde ryggens muskler og funktion. Derfor er holdet til dig som har aktuelle problemer med ryggen, dig som tidligere har haft problemer og til dig som ønsker at forebygge smerter og begrænsninger. 

Vi har flere forskellige hold med forskellige niveau, og derfor har vi også et hold der passer til dig. Fokus for træningen er styrke, bevægelighed, funktion og ergonomi. Derfor vil træningen ikke kun ramme ryggen, men også resten af kroppen, så det kan give effekt på dagligdagen.  

En typisk træning vil indeholde flere elementer og afhængig af niveau kunne gå fra lette stabilitetsøvelser med fokus på kropskontakt og kontrol, til mere funktionelle øvelser med vægte og træning i maskiner.  

Ring ind til klinikken og få en tid ved en af vores terapeuter, så finder vi det hold der passer til dig og din krop. 

 

[Til toppen]

 
pink line.jpg

Styrkehold

Mandag 17.10-18.10

Fysioterapeut
Jacob Vind

Om holdet

Allround træning af alle kroppens muskelgrupper. Vi træner styrkeøvelser ved brug af kroppen som modstand samt ved brug vægte og kettlebells. Træningen indeholder koordination og balance elementær samt en masse fokus på puls og kredsløbsforbedrede elementer. 

Træningen er for dig, der vil løfte barren for din kropsform/styrke og som ikke er bange for at få pulsen op og udfordre dig selv og din krop.  

 

[Til toppen]

 
pink line.jpg

Træning for ældre

Mandag kl. 8.30-9.30
Mandag kl. 10.30-11.30
Torsdag kl. 8.00-9.00
Fredag kl. 9.00-10.00

Fysioterapeuter 
Andreas Mørk og Trine Schandorff

Om holdet

Har alderen sat sine spor?
Vil du gerne vedligeholde eller genvinde optimalt funktionsniveau?

Træning er godt for dig og din krop uanset alder!
Vi ældes allesammen, men mange problemer kan undgås ved den rette træning. 
Træningen bestå typisk af opvarmning og en kombination af kredsløbs- og styrketræning.

 

[Til toppen]

 
pink line.jpg

Varmtvandsbassin-hold

Onsdag kl. 11.00-11.45
Onsdag kl. 11.45-12.30
Torsdag kl. 11.15-12.00
Torsdag kl. 12.00-12.45
Torsdag kl. 12.45-13.30

Fysioterapeuter 
Monica Knørr og Stine Huusom

Om holdet

Der er mange fordele ved at træne i vand. Varmen i sig selv virker smertedæmpende, og kombineret med vandets opdrift giver det bedre mulighed for at træne en kropsdel, der ellers er smertefuld, eller et led med bevægeindskrænkning.

Der er påvist en positiv effekt på gangfunktion, smerte, balance og bevægelighed ved varmtvandstræning.

Træningen er især velegnet for dig, som

  • er smertepræget,
  • har en ledsygdom,
  • er i den tidlige rehabilitering, 
  • er i genoptræning efter blodprop eller hjerneskade.

Vi bruger vandets opdrift og modstand til at træne bl.a.:

  • Muskler
  • Ledbevægelighed
  • Balance
  • Kondition og åndedræt

Selvom du ikke er en vandhund, kan du sagtens deltage – du får ikke hovedet under vand og du kan bunde i hele bassinet, den dybeste ende er 130cm dyb.

Træningen foregår i Glamsbjerg Varmtvandsbassin på Langbygårdsvej 10, 5620 Glamsbjerg.

Omklædningsrummet er tilgængeligt 15 min. før holdstart. Se træningstider i holdoversigten.

 

[Til toppen]

 
pink line.jpg

Vederlagsfrit hold

Mandage 10.00-11.00

Fysioterapeut
Kathrine Nadolny Madsen

Om holdet

Dette hold er for vederlagsfrie patienter med behov for styrke- og stabilitetstræning. Træningen foregår i vores styrketræningsmaskiner og hver patient får et individuelt tilpasset program med fokus på styrke og stabilitet. Her arbejdes med at forbedre eller bibeholde nuværende funktionsniveau. Deltagere på dette hold skal kunne anvende træningsmaskinerne med let støtte fra instruktør samt forstå instruktioner.

Der er plads til 10 personer på holdet. 

 

[Til toppen]

 
pink line.jpg

Åndedrætstræning

Fysioterapeuter
Stine Huusom og Monica Knørr

Om holdet

Åndedrættet er forudsætningen for, at vores krop får den ilt, den skal have for at kunne fungere optimalt, og vi mennesker tager i snit ca. 20.000 vejrtrækninger om dagen. Så åndedrættet har vel fortjent en vis opmærksomhed, har det ikke?  

Desværre er åndedrættet ofte hæmmet pga. spændinger, smerter, skævheder, stress eller andre belastninger.

  • Tænker du nogensinde over, hvordan du trækker vejret?  
  • Bliver du hurtigt forpustet?  
  • Sukker du ofte?  
  • Føles din vejrtrækning overfladisk?  
  • Når du tager en dyb vejrtrækning, mærker du så primært bevægelsen i bryst og skuldre? 

- så vil du sandsynligvis få meget ud af at deltage på et af vores hold for åndedrætstræning.

I træningen fokuserer vi på at normalisere og optimere åndedrættet. Med simple og effektive teknikker, guider vi kroppen ind i det naturlige og funktionelle åndedræt. Ved at trække vejret bare en lille smule bedre, kan det have stor positiv effekt for dig:

  • En bedre holdning 
  • Smertelindring 
  • Mere energi og overskud 
  • Nedsat blodtryk 
  • Generelt vil du få en sundere krop 

Træningen er en kombination af teori og øvelser, som foregår på hold og forløber over 6 gange. Hold opstartes, når der er nok tilmeldinger.

Rigtig mange danskere lider af en lungesygdom bl.a. KOL og astma. Jo tidligere du opdager, du har sygdommen, jo mere kan du gøre selv, for at bremse sygdommens udvikling. Har du en lungesygdom, er det vigtigt, at du bevarer så god en åndedrætsfunktion som muligt og er fysisk aktiv.  Jo bedre din kondition er, desto bedre vil du kunne leve med din lungesygdom. 

Klinikken har via ”Astma Og Allergiforbundet” samt i samarbejde med ”DOF Assens afteskole”  et KOLORIT lungekor der træner 1 x ugentlig under ledelse af Organist Lisbeth Müller. 

 

[Til toppen]

 
pink line.jpg

DOF-samarbejde

Se også alle vores spændende hold i samarbejde med DOF
www.dofassensaftenskole.dk

 

[Til toppen]

dof_logo_hvid_ren_a4-print.jpg